Την σημερινή ημέρα ακούμε όλο και πιο συχνά την φράση ¨το καλύτερο παιχνίδι
όλων των εποχών¨, είτε για κάποιο καταπληκτικό rpg παιχνίδι όπως το The Witcher
3, ή κάποιο εντυπωσιακό action game όπως το God of war, ή ακόμα και για ένα
εντυπωσιακό και ανεπανάληπτο παιχνίδι όπως το Zelda. Τι είναι όμως αυτό που
κάνει ένα παιχνίδι να ξεχωρίζει και να ανεβαίνει στην κορυφή των προτιμήσεων;
Είναι τα αληθοφανή γραφικά; Είναι η πλοκή και το σενάριο του; Είναι μήπως το
gameplay του και το πόσο σε έλκει να ασχοληθείς μαζί του; Μήπως είναι η
μοναδικά μαγευτική μουσική επένδυση με την οποία το έχουν προικίσει οι
προγραμματιστές του; Ή μήπως τελικά είμαστε όλοι αιχμάλωτοι της στιγμής και
ερωτευόμαστε κάθε φορά κάτι που μοιάζει φρέσκο και είναι καμουφλαρισμένο
καλά με νέες ιδέες, αλλά στην ουσία είναι απλά ένα καλοσχεδιασμένο παιχνίδι
παρόμοιο στον πυρήνα του με τόσα άλλα;
Πότε ήταν η τελευταία φορά που παίξαμε ένα παιχνίδι τόσο διαφορετικό από
οτιδήποτε άλλο υπάρχει εκεί έξω, το οποίο έκανε την δική του επανάσταση κι έφερε
την δική του 100% προσωπικότητα στο προσκήνιο, αφήνοντας την εκεί στην
διάθεση του καθένα από εμάς να την δούμε, να την εκτιμήσουμε και να της
υποκλιθούμε σαν να είναι ο μεσσίας του gaming. Και φυσικά δεν θα μιλήσουμε με
γνώμονα την προσωπική μας εμπειρία και προτιμήσεις μόνο, αλλά θα λάβουμε
υπόψιν και την ανταπόκριση που είχε στο απαιτητικό κοινό του χόμπι που τόσο
αγαπάμε.
Πάμε λοιπόν να δούμε τι κάνει ένα παιχνίδι τέλειο με βάση πρώτα την προσωπική
μας άποψη. Και θα ξεκινήσουμε με το setup και το genre του παιχνιδιού. Δηλαδή με
τι είδος παιχνιδιού έχουμε να κάνουμε, αλλά και με την περίοδο στην οποία
διαδραματίζεται το παιχνίδι. Έχουμε επαναλάβει ξανά και ξανά πως δεν είναι όλα
τα παιχνίδια για όλους τους gamer, και αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό καθώς σε
κάποιους δεν αρέσει η βία, σε άλλους δεν αρέσει ο αθλητισμός, σε άλλους δεν
αρέσει το multiplayer και σε άλλους δεν αρέσει η εμπειρία του ενός παίκτη. Κι έτσι
δημιουργούνται προτιμήσεις σε συγκεκριμένα genre, με τα παιχνίδια αυτά να
παίρνουν την μερίδα του λέοντος από τα κέρδη των πωλήσεων που κάνουν.
Αυτό όμως δεν τα κάνει αυτόματα τα καλύτερα παιχνίδια όλων των εποχών. Απλά
τυχαίνει το συγκεκριμένο είδος να αρέσει σε περισσότερο κόσμο.
Μήπως τα γραφικά ενός παιχνιδιού είναι αυτά που κάνουν ένα παιχνίδι να
ξεχωρίζει; Σαφώς και ένα υπέροχο οπτικό αποτέλεσμα το οποίο είναι σχεδόν
ρεαλιστικό θα κεντρίσει το ενδιαφέρον του κοινού και θα τραβήξει πάνω του όλα τα
μάτια, αλλά αν δεν έχει τίποτα παραπάνω να προσφέρει πέρα των ρεαλιστικών
γραφικών, τότε χάνεται όλη η μαγεία και το ενδιαφέρον που δημιούργησε η πρώτη
εντύπωση των τέλειων γραφικών. Υπάρχουν παραδείγματα από το παρελθόν, όπου
παιχνίδια που ήταν άρτια σε όλους τους βαθμούς και τα οποία τα πήγαν καταπληκτικά στον τομέα των πωλήσεων, δεν έκαναν τόσο μεγάλο ντόρο όσο
κάποιο άλλο παιχνίδι το οποίο ήταν και αυτό καταπληκτικό, αλλά είχε ελαφρώς πιο
χαμηλής ποιότητας γραφικά. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι αυτό του God of
War Ragnarok και του Elden ring. Η ανυπομονησία και για τα 2 από το κοινό ήταν
τεράστια, και τα 2 στάθηκαν στο ύψος τους αναφορικά με τις προσδοκίες που
υπήρχαν γύρω από αυτά, και παρότι το God of War ήταν ένα σκαλοπάτι καλύτερο
στον τομέα των γραφικών, ελάχιστοι θα έλεγαν πως δεν πήρε δίκαια το βραβείο του
Game of the year το Elden ring. Άρα τα γραφικά από μόνα τους δεν φτάνουν για να
ορίσουν ποιο παιχνίδι παίρνει την πρώτη θέση. Ας μην ξεχάσουμε να αναφέρουμε
εδώ πως ένα από τα πιο πετυχημένα οικονομικά παιχνίδια -ίσως το πιο
επιτυχημένο- είναι το Minecraft, ένα παιχνίδι του οποίου τα γραφικά είναι pixel art,
αλλά έχει ίσως το μεγαλύτερο κοινό εκεί έξω.
Τι γίνετε όμως με το σενάριο του κάθε παιχνιδιού; Είναι αρκετό από μόνο του να
δώσει τον τίτλο του καλύτερου παιχνιδιού; Προφανώς και ένα καλογραμμένο
σενάριο με χαρακτήρες που παρουσιάζονται σωστά και με μια δόση μυστηρίου ή
ανατροπής ή έντονης δράσης θα αναγκάσει την φαντασία του κοινού να οργιάσει,
όμως αν η μεταφορά από το χαρτί στην οθόνη μας δεν γίνει με αριστοτεχνικό τρόπο
τότε το αποτέλεσμα συνήθως θα απογοητεύσει. Υπήρξαν πολλά παιχνίδια στο
παρελθόν, παλιά και καινούρια IP τα οποία είχαν πολύ καλές ιδέες για αυτό που
ήθελαν να γίνουν και απέτυχαν στην υλοποίηση της ιδέας. Ίσως το πιο κλασικό
παράδειγμα από αυτά είναι το Anthem της Bioware, το οποίο θα μπορούσε να γίνει
ένα από τα καλύτερα παιχνίδια στη σύγχρονη ιστορία του gaming αλλά απέτυχε
παταγωδώς στην υλοποίηση της ιδέας αυτής. Οπτικά πανέμορφο, gameplay και
σύστημα μάχης φοβερά, αλλά…That’s all. Δυστυχώς το Anthem δεν είχε να
προσφέρει κάτι περισσότερο από ένα μέτριο story σε ένα σχετικά μεγάλο campaign,
το οποίο αφού το τελείωνες δεν υπήρχε σχεδόν τίποτα για να ασχοληθείς σαν end
game, κάτι πολύ κακό για ένα παιχνίδι που λανσαρίστηκε ως live service.
Αντιθέτως, παιχνίδια όπως το Ghost of Tsushima και το Horizon zero dawn, του
Playstation, το Zelda της Nintendo, ή το Gears of war του Xbox είχαν τεράστια
απήχηση στο κοινό της κάθε εταιρείας, όχι μόνο λόγο των υπέροχων γραφικών τους
αλλά και λόγο του ότι τόσο στο κομμάτι του gameplay mechanics όσο και στο
κομμάτι του σεναρίου ήταν υπέροχα, και το ίδιο μπορεί να ειπωθεί και για την
μουσική επένδυση των παιχνιδιών αυτών. Και πάλι όμως δεν μπορούμε να
χαρακτηρίσουμε κανένα από αυτά ως το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών,
καθώς πέραν της χρονιάς στην οποία κυκλοφόρησαν και της επόμενης, δεν
πολυσυζητούνται πλέον αρκετά. Ναι, πήγαν εξαιρετικά σε reviews και σε τεχνικές
αναλύσεις, ναι έκαναν φοβερές πωλήσεις, ναι είχαν πάρα πολύ κόσμο να
ασχολείται με αυτά, αλλά για σχετικά φυσιολογικό διάστημα, ένα με δύο χρόνια.
Τι γίνεται όμως με παιχνίδια που δεν έχουν κορυφαία επίδοση στα γραφιστικό
κομμάτι, αλλά προσφέρουν μια διαφορετική εμπειρία -το καθένα στο είδος του
βέβαια- η οποία κρατάει το κοινό του αγκιστρωμένο και κολλημένο πάνω του όλη
την ώρα; Κλασικά παραδείγματα είναι το Minecraft που αναφέραμε παραπάνω, το Fortnite που συνεχίζει ακάθεκτο την πορεία του και συνεχώς εκπλήσσει τους
παίκτες του με νέο υλικό, το Elder scrolls V Skyrim το οποίο 12 χρόνια τώρα έχει
προσφέρει εκατομμύρια ώρες παιχνιδιού στους παίκτες -ειδικά στο PC με τα mods
που βγαίνουν ασταμάτητα- ή και το Grand theft auto V το οποίο εδώ και τρεις
γενιές κονσολών δεν έχει χάσει το κοινό του και συνεχίζει ακάθεκτο την πορεία του,
μέχρι τουλάχιστον να κυκλοφορήσει το GTA VI.
Κι όμως κανένα από τα παραπάνω δεν έχει χαραχθεί στην μνήμη μας ως το
καλύτερο όλων, παρόλα αυτά κανένας δεν θα έλεγε πως δεν έχουμε να κάνουμε με
εκπληκτικά παιχνίδια που αντέχουν στον χρόνο.
Ας δούμε τώρα τα πιο πετυχημένα παιχνίδια από πλευράς των πωλήσεων που
έκαναν. Τα 10 κορυφαία παιχνίδια με βάση τις πωλήσεις που έχουν κάνει μέχρι
σήμερα σίγουρα θα εκπλήξουν πολλούς από εμάς, αλλά θα επιβεβαιώσουν αυτά
που λέγαμε νωρίτερα. Τα παιχνίδια αυτά είναι τα εξής:
- 1)Tetris-520.000.000 (σε όλες τις πλατφόρμες και τα κινητά)
- 2)Minecraft-238.000.000
- 3)GTA V-175.000.000
- 4)Wii Sports-82.900.000
- 5)PUBG: Battlegrounds-75.000.000
- 6)Mario Kart 8-63.920.000
- 7)The Elder Scrolls: Skyrim-60.000.000
- 8)Red Dead Redemption 2-50.000.000
- 9)The Wither 3-50.000.000
- 10)Overwatch-50.000.000
Πηγή : https://www.ign.com/articles/best-selling-video-games-of-all-time-grand-theft-auto-minecraft-tetris
Όπως μπορούμε να δούμε, οι πωλήσεις δεν επιβεβαιώνουν πολλές φορές την
άποψη μας για το best ever παιχνίδι. Για να δώσουμε ένα ακόμα καλύτερο μέτρο
σύγκρισης, θα αναφέρουμε σαν παράδειγμα πως το ‘The Legend of Zelda-Breath of
the Wild’ βρίσκεται στην 20η θέση της σχετικής λίστας με 32.350.000,το ‘Cyberpunk
2077′ στην 41η θέση με 25.000.000 και το ‘God of War’ στην 50η με 23.000.000.
Όπως γίνετε αντιληπτό, βλέποντας τις πωλήσεις που έχουν κάνει τα παιχνίδια,
μπορούμε να δούμε ποια από αυτά αρέσουν σε περισσότερο κόσμο, είτε λόγω τις
διασκέδασης που προσφέρουν είτε λόγω του μαγικού τους κόσμου που
αιχμαλωτίζει τις σκέψεις μας, μην αφήνοντας μας περιθώρια να σκεφτούμε τίποτα
διαφορετικό από το παιχνίδι αυτό, αναγκάζοντας μας έτσι να το αγοράσουμε.
Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι και το τελευταίο παιχνίδι της Bethesda, το Starfield, το
οποίο έχει διχάσει τα ‘μπλε και πράσινα στρατόπεδα’ για το κατά πόσο είναι καλό ή
όχι. Τα νούμερα όμως που σημειώνει μέχρι στιγμής είναι ενθαρρυντικά για την
εταιρεία, καθώς στον πρώτο μήνα κυκλοφορίας έχει γράψει ήδη 10.000.000 παίκτες
με αρκετούς από αυτούς να έχουν ήδη ξεπεράσει τις 200 ώρες παιχνιδιού χωρίς να
έχουν καν προχωρήσει την ιστορία του. Αυτό βέβαια δεν το κάνει το καλύτερο
παιχνίδι όλων των εποχών, δίνει όμως μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για το πως
αντιμετωπίζει ο κόσμος τα παιχνίδια. Στην συγκεκριμένη περίπτωση του Starfield,
υπάρχει το τεράστιο νούμερο των 10.000.000 παικτών μέσα σε ένα μήνα από το
λανσάρισμα του παιχνιδιού που το αποθεώνει στην πλειοψηφία του, και φυσικά
υπάρχει και μια μεγάλη μερίδα του κόσμου που προσπαθεί -ο καθένας για τους
λόγους του- να το υποβαθμίσει. Το ίδιο έχει ήδη αρχίσει να γίνετε και με το
Spiderman 2, πριν καν κυκλοφορήσει το παιχνίδι, με μερίδα των παικτών να το
αποθεώνουν και μια άλλη μερίδα να το υποβαθμίζουν, κάτι που φυσικά δεν
σημαίνει τίποτα για την επιτυχία ή μη του εκάστοτε τίτλου.
Όλα αυτά θα πρέπει κανείς να τα λαμβάνει υπόψιν του πριν αρχίσει να μιλάει για
το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών, καθώς ποτέ κανένας από εμάς δεν θα
μπορεί να εκφέρει μια αντικειμενική άποψη, αντιθέτως τα συναισθήματα μας και οι
δικές μας προτιμήσεις πάντα θα συννεφιάζουν την σκέψη μας και θα μας οδηγούν
σε συμπεράσματα, που αν και κάποιες φορές θα συμφωνούν με τους
περισσότερους, η λογική και η επιχειρηματολογία μας θα είναι λανθασμένη.